تحقیق رادیو شیمی

دسته بندي : علوم پایه » شیمی
تحقیق رادیو شیمی قابل ویرایش و در قالب ورد می باشد.
بخشی از متن تحقیق
مقدمه
رابطه بین شیمی هسته ای و رادیوشیمی
شیمی هسته ای به پدیده های که ویژگی شیمیایی دارند و هسته اتم مستقیما در آنها شرکت دارند اطلاق می شود . رادیوشیمی مجموعه پدیده ها و واکنشهایی که بر اثر پرتو تابیده از هسته اتم روی می دهد را شامل می شود. در اینجا خود هسته مستقیما نقشی ندارد. شیمی هسته ای در واقع بخشی از شیمی فیزیک است که رادیوشیمی یکی از انشعابات آن است و در قالب مطالعات شیمیایی رادیواکتیویته بیان می شود.رادیوشیمی یکی از شاخه های رشته شیمی است که پس از کشف رادیواکتیویته پدید آمد و دریافتند که رادیواکتیویته بجز اثرات فیزیکی ، تاثیرات شیمیایی نیز دارد.امروزه واژه رادیوشیمی مجموع مفاهیم و بخشهای زیر را در بر می گیرد:
بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی رادیونوکلئیدها ، عناصر و ترکیبات رادیواکتیو
یافتن روش مناسب برای شناسایی ، جداسازی و تغلیظ عناصر

پژوهش در تغییرات هسته ای
استفاده از اورانیوم به شکل اکسید طبیعی آن به سال 79 میلادی بر می گردد یعنی زمانی که این عنصر برای اضافه کردن رنگ زرد به سفال لعابدار استفاده شد (شیشه زرد با یک در صد اورانیوم در نزدیکی ناپل ایتالیا کشف شده است.)
کشف این عنصر به شیمیدان آلمانی به نام مارتین هنریچ کلاپرس اختصاص داده شد که در سال 1789 اورانیوم را به صورت قسمتی از کانی که آن را pitchblende نامید کشف شد. نام این عنصر بر اساس سیاره اورانوس که هشت سال قبل از آن کشف شده بود برگزیده شد .این عنصر در سال 1841 به صورت فلز جداگانه توسط eugne melchior peligot استفاده شد.
در سال 1896 Henri Becquerel فیزیکدان فرانسوی برای اولین بار به خاصیت رادیو اکتیویته آن پی برد.
در پروژه Manhattan نامهای Tuballoy و Oralloy برای اورانیوم طبیعی و اورانیوم غنی شده بکار برده شد. این اسامی هنوز نیز برای اورانیوم غنی شده و اورانیوم طبیعی بکار برده میشوند.
در آغاز قرن بیستم تفحص و جستجو برای یافتن معادن رادیو اکتیو در ایالات متحده آغاز شد. منابع رادیوم که حاوی کانی های اورانیوم نیز بودند برای استفاده آنها در رنگ ساعت های شب نما و دیگر ابزار جستجو شدند. در طی جنگ جهانی دوم اورانیوم از نظر اهداف دفاعی اهمیت پیدا کرد. در سال 1943 Union Mines Development Corporation کنگره ای را در کلرادو به منظور استفاده ارتش از قدرت اتمی در پروژه Manhattan تشکیل داد.
در دهه 1960 ملزومات ارتش تزلزل یافت و در اواخر سال 1970دولت برنامه تهیه اورانیوم خود را کامل کرد. همزمان با همین مساله بازار دیگری بوجود آمد که درواقع همان کارخانه های نیروگاه های هسته ای اقتصادی بود.
نوترون و ایزوتوپ
اكتشافات مواد راديواكتيويته و ايزوتوپها پرسشهاي جديدي را درباره ساختمان اتمها مطرح كرد و پرسشهايي كه هسته اتمي را در بر مي‌گرفت. در سال 1919 رادرفورد دريافت كه وقتي گاز نيتروژن با ذرات حاصل از بيسموت 214 بمباران مي‌شود، ذرات سريعي توليد می گردد که می ‌تواند بيشتر از خود ذرات آلفای بيسموت در گاز سير كند. رادرفورد نتيجه گرفت كه يك ذره مي‌تواند موجب فروپاشي مصنوعي هسته نيتروژن شود كه يكي از محصولات فروپاشي آن پروتون باشد. ليكن اين فرايند به آساني صورت نمي‌گيرد. نتايج تجربي نشان داد كه تقريباً از هر یک ميليون ذره كه از ميان گاز عبور مي‌كند فقط يك پروتون توليد مي‌شود. در سال 1920 رادرفورد اظهار داشت كه پروتون درون هسته ممكن است داراي يك الكترون باشد و در چنين صورتي اين الكترون چنان محكم به آن بسته شده كه يك ذره خنثي ايجاد كرده است. رادرفورد حتي براي اين ذره فرضي و خنثی نام نوترون را پيشنهاد كرد.درنتیجه درون هر اتم می توان سه ذره ریز پیدا کرد: پروتون، نوترون و الکترون.
پروتونها در کنار هم قرار می گیرند و هسته اتم را تشکیل می دهند، در حالی که الکترونها به دور هسته می چرخند. پروتون بار الکتریکی مثبت و الکترون بار الکتریکی منفی دارد و از آنجا که بارهای مخالف ، یکدیگر را جذب می کنند، پروتون و الکترون هم یکدیگر را جذب می کنند و همین نیرو، سبب پایدار ماندن الکترونها در حرکت به دور هسته می گردد. در اغلب حالت ها تعداد پروتونها و الکترونهای درون اتم یکسان است، بنابراین اتم درحالت عادی و طبیعی خنثی است...
فهرست مطالب
شیمی هسته ای- رادیو شیمی –ایزوتوپ- پروتون-نوترون-الکترون-دوتریم- تریتیوم -اورانیوم -رادیواکتیو -ذرات الفا –بتا- گاما - اورانیوم 235 اورانیوم 236و233-پلوتونیوم239 –تترافلوروئیداورانیوم- زباله های هسته ای -رادیو دارو ردیاب های رادیو دارویی.
دسته بندی: علوم پایه » شیمی

تعداد مشاهده: 12038 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: zip

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:64 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252